Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu

Uutiset

Tikli Group Oy: Ylety korkeammalle – hallittu kasvu vie kauas


20.12.

Alumiiniosaamiseen erikoistunut vimpeliläinen Tikli Group Oy on tehnyt viimeisen parin vuoden aikana miljoonainvestoinnit: konekantaa on modernisoitu, on tehty tuotekehitystä ja palkattu uutta henkilökuntaa.

– Meillä on vakaa aikomus kasvaa jatkossakin. Rakennustuoteteollisuudessa ja rakentamisessa vielä syksyllä näytti vuoden 2020 suhteen uhkaavalta, mutta loppuvuodesta ennusteet kääntyivät hieman parempaan suuntaan. Katsomme luottavaisin mielin tulevaan, yhtiön toimitusjohtaja Pasi Arvola kertoo.

 

Tikli Group Oy on parhaiten tunnettu yhtiön valmistamista alumiinitikkaista sekä alumiiniovista ja -ikkunoista. Tiklillä valmistetaan myös vesivaakoja.

– Olemme profiloituneet alumiinin moniosaajaksi. Tänä vuonna aiomme vahvistaa myyntiä. Meillä on asiakkaita laajasti koko Suomen alueella. Muun muassa erilaiset rautakaupat ja alan ketjut sekä rakennusliikkeet ovat asiakkaitamme, kertoo yhtiön myyntipäällikkö Timo Mastokangas. Tikli Group Oy:n liikevaihto on noin 10,5 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllistää tällä hetkellä noin 50 työntekijää.

 

Sparrausta, tukea ja hankkeita

 

Tikli on ollut mukana monissa erilaisissa hankkeissa vuosien varrella. Omia kehittämishankkeita yrityksen investointeihin on työstetty itse, ja apua ja vinkkejä on aina tarvittaessa saatu elinkeinoyhtiö Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelusta, JPYP:stä. Monesti kehittämismahdollisuuksista on saatu vinkkejä kysymättäkin.

– Yhtenä esimerkkinä on savunpoistoon liittyvä tuotekehitys, jota olemme edistäneet hiljattain. Teimme taustatyöksi esiselvityshankkeen yhdessä JPYP:n asiantuntijan, Vesa Alanko-Luopan kanssa. Hän muun muassa vinkkasi meille innovaatiosetelin käytön mahdollisuudesta. Löysimme setelille hyvän käyttökohteen, haimme sitä ja saimme sen, Pasi Arvola mainitsee.

– Vesa kertoo aktiivisesti ajankohtaisista hankkeista, ja voisiko niistä olla jotain hyötyä meille. Häneltä saa muutenkin hyvin tietoa erilaisista rahoitusvaihtoehdoista, Timo Mastokangas sanoo.

Molemmat myöntävät, että joitakin hankkeita olisi voinut jäädä väliinkin ilman yhtiön olemassaoloa. Myös yritysryhmähankkeet tai vastaavat, joissa alueen yritystenvälistä yhteistyötä on edistetty, koetaan Tiklillä hyväksi.

 

JPYP tuo yritykset yhteen

 

Tikliltä on osallistuttu tärkeille alan messuille kuten Alihankinta- tai Finnbuild-messuille JPYP:n järjestämän yhteismessupaikan kautta.

– Olemme olleet omallakin osastolla, mutta myös alueen yhteisille osastoille on osallistuttu joskus. On hieno etu, että alueellinen elinkeinoyhtiö organisoi mahdollisuuden yhteisständille. Välttämättä pienillä yrityksillä ei olisi resursseja itse järjestellä messuosallistumista, Timo Mastokangas sanoo.

JPYP on edistänyt myös oppilaitosten ja yritysten välistä yhteistyötä alueella olemalla mukana luomassa uusia rakenteita ammatillisen koulutuksen ja yrityselämän välille.

– JPYP on yhdistävä tekijä myös alueemme yritysten välille. On hienoa, että yhtiön kautta saa tietoa alueemme ajankohtaisista tilaisuuksista, myös erilaisia vierailuja niin Suomessa kuin ulkomailla on yhtiön kautta järjestetty, Timo lisää.

 

 

 

 

 


Takaisin uutisiin

Mainostoimisto Semio | Tampere ja SeinäjokiWebio julkaisujärjestelmä, verkkosivujen ylläpito