Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu

Uutiset

Kasvupolku vie eteenpäin – JPYP:n alueen yrityksiä mukana kaksi


08.06.

Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelun alueelta on valittu kaksi yritystä Etelä-Pohjanmaan Kasvupolulle. Koko maakunnasta alueelliseen ohjelmaan pääsi mukaan 15 potentiaalista kasvuyritystä.

 

 

Lappajärveläinen Suomen Lanka Oy haki Kasvu Openiin saamaan neuvoja ja näkemystä hallittuun kasvuun sekä kansainvälistymiseen. Yhtiössä on tehty hiljattain omistajanvaihdos. Uusi yrittäjäpariskunta Kimmo Angervisto ja Saila-Maria Saariaho ovat lähteneet tietoisesti tekemään yhtiön brändille kasvojenkohotusta.

– Olemme vielä yrittäjyydessä melko noviiseja, mutta halu kasvaa ja kehittyä on vahva. Syy Kasvu Openiin hakeutumiselle oli saada näkökulmia järkevään kasvuun. Meillä on paljon visioita, joihin haluamme kokeneempien näkemystä ja neuvoja, Kimmo Angervisto kertoo.

Tähtäimessä ovat kasvutavoitteet myös kansainvälistymiseen.

– Meillä on nyt vientiä Eurooppaan seitsemään kahdeksaan maahan. Saimme juuri tänä keväänä avattua Japanin viennin ja myös Australiassa on muutama jälleenmyyjä. Haluamme kasvattaa vienninkin puolta. Toivomme, että Kasvupolulta saa siihen työkaluja ja neuvoja, Kimmo jatkaa.

Yrityksen suunnitelmissa on myös innovoida ekologisia tuotteita.

– Tekstiiliteollisuuden kuormittavuus puhuttaa nyt paljon. Meillä lanseerataan nyt syksyllä uusi, 100 % kierrätysmateriaalista valmistettu tuote. Tämäkin näkökulma oli yksi syy hakea Kasvu Openiin. Lisäksi toivomme, että tulevaisuudessa voisimme hyödyntää aivan uudenlaisia kuituja tuotannossamme, Saila-Maria lisää.

Kasvupolku tarjoaa myös hyvän mahdollisuuden verkostoitua muiden kasvuyritysten kanssa.

 

 

Oman innovaation markkinointiin

Toinen Kasvupolulle valittu yritys on soinilainen TIPI-kastelulaitteen kehittänyt Koiviston Kukka ja Hautaus. Yritys haki Kasvu Openiin kokeilumielessä.

– Ajattelin, että ei tässä mitään menetäkään ja laitoin hakemuksen sisään. Kaikeksi onneksi meidät valittiin. Olen ollut yrittäjänä 23 vuotta, mutta nyt TIPI-kastelulaitteen myötä olemme tehneet ihan uuden aluevaltauksen, josta ei ole entuudestaan kokemusta. Uuden laitteen myyntiin, markkinointiin ja brändäykseen tarvitaan apua, kertoo laitteen kehittänyt Timo Hyvösaho. Yhtiössä on myös mukana Timon vaimo Jaana. Kastelulaitetta myydään omalla markkinointinimellä. Yhtiö tarjoaa muun muassa hautojenkastelupalvelua, mistä kehitysidea kastelulaitteesta saikin alkunsa.

– Kyllästyimme kastelukannujen kantamisesta johtuvaan selän kipuiluun ja työn hitauteen. Kokeilimme erilaisia kastelulaitteita, mutta mikään ei soveltunut hautojen kasteluun. Päätimme kehittää laitteen itse, Timo kertoo.

Hän arvelee, että laitteella on potentiaalia monenlaiseen ja kehittämällä myyntiä voisi saada avattua muillekin toimialoille ja myös kansainvälisesti.

– Toivon, että saamme Kasvupolulta vinkkiä ja lisänäkemystä tämän liiketoiminta-alueen kehittämiseen ja vahvistamiseen, hän sanoo.

 

Mikä Kasvu Open?

Kasvu Open on valtakunnallinen pk-yritysten sparrausohjelma, joka tarjoaa maksutonta apua liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvuun. Sparrausten idea on yrityksen liiketoiminnan kehittäminen. Teemoja ovat esimerkiksi yrityksen markkinointi, rahoitus, kansainvälistyminen ja ulkomaankauppa. Sparraajina toimivat vapaaehtoiset kasvun asiantuntijat.

Kasvu Openiin mukaan valittujen yritysten sparraus tapahtuu Kasvupoluilla. Kasvupolut ovat alue- tai toimialakohtaisia kahden tapahtumapäivän kokonaisuuksia. Haku Kasvu Open -kaudelle 2021 aukeaa loppuvuodesta.


Takaisin uutisiin

Mainostoimisto Semio | Tampere ja SeinäjokiWebio julkaisujärjestelmä, verkkosivujen ylläpito